Thema-avond: "Leren M/V" - 12 maart 2019

Leren jongens anders dan meiden? En hoe ga je daar als docent en als ouders mee om? Op dinsdag 12 maart 2019 vertelt drs. Lauk Woltring hierover tijdens een thema-avond op Greijdanus Hardenberg. 

's Middags om 17.00 uur is er de mogelijkheid om mee te doen aan de workshopronde. Hieronder kun je de informatie over de workshops vinden.
Daarna wordt er een maaltijd op school verzorgd. Aansluitend vindt om 19.30 uur de lezing van Lauk Woltring plaats.
Klik hier om je aan te melden. In het formulier is het mogelijk om je voor één of meerdere programma-onderdelen aan te melden.


De workshops die worden gehouden:

[1] Bijbelstudie met een m/v bril op - Jurrian Fahner (godsdienstdocent Greijdanus Hardenberg)
In deze workshop onder leiding van godsdienstdocent Jurrian Fahner gaan we na wat de rollen van de mannelijke en vrouwelijke personages in het boek Hooglied (en misschien andere bijbelgedeelten) zijn. We discussiëren daarna nog kort over de resultaten en wat we ermee zouden kunnen. De workshop bestaat grotendeels uit groepswerk waarbij iedere deelnemer een eigen inbreng kan hebben.

[2] Jongens/meisjes en studiesucces - Jaap Siertsema (wiskundedocent Greijdanus Hardenberg)
Jaap Siertsema laat tijdens deze workshop onderzoeksresultaten zien die ingaan op verschillen in het studiesucces van jongens en meiden. Daarbij heeft hij de volgende drie aandachtspunten:
1. Welke verschillen zijn er in prestaties tussen jongens en meisjes binnen het onderwijs?
2. Welke oorzaken worden daarvoor genoemd?
3. Welke middelen worden aanbevolen om jongens (en meisjes) zo goed mogelijk bij de les te houden?

[3] Opvoeden vraagt tijd. Heb jij tijd? - Menno Beute (Hadassahoeve)
"Het is al 17.00 uur! Snel de kids ophalen bij de BSO, koken en daarna gauw door naar de sporttraining van Boaz. Het zou allemaal precies moeten lukken. Je hebt nog 15 minuten en de boodschappen heb je sinds gisteren al in huis. Eenmaal onderweg loop je dan toch nog vertraging op, want precies nú moet een tractor exact dezelfde route als jij... Eenmaal thuis ga je gehaast aan de slag met het eten. Hopelijk is je man vandaag op tijd thuis, kan je gauw wat klusjes overdragen. Je bent bijna klaar met het avondeten en je roept richting de woonkamer of iemand even de tafel wil dekken. Drie kids in huis, dus iemand moet je horen. Na 5 minuten nog geen reactie. 'Hallooooo?' roep je terwijl je een blik in de woonkamer werpt. Je verbaast je niet over wat je aantreft; alle drie de kids met schermpjes en oordopjes. Het lijkt hier nog net geen ICT-bedrijf. Nu begint het bij jou toch wel aardig te stomen. 'Joehoe, heb ik verbinding?' roep je nogmaals met iets meer stemverheffing. Geen gehoor. Niks, nada, noppes. Oh, wel een berichtje van je man. 'Schat, ik kom wat later. Ik moet nog wat afmaken voor een klant. Wil je wat voor mij bewaren in de magnetron?'"
 
[4] Mediawijsheid op school - Linda Smit (mediacoach Greijdanus Hardenberg)
Het leven van jongeren speelt zich voor een groot deel online af. Maar hoe leren ze in tijden van nepnieuws, sexting en cyberpesten online media goed gebruiken? In deze workshop vertelt Linda Smit over mediawijsheid op het Greijdanus. Hoe wordt daar beleid op gevoerd, waar liggen kansen en waar liggen risico's? Na een introductie wordt aan de hand van een aantal praktijkcasussen hierover doorgepraat.
 
[5] Godsdienstonderwijs voor jongens - Jasja Mulder (godsdienstdocent Guido de Brès Arnhem)
We weten steeds meer over het jongensbrein in de puberteit. Maar wat doet het onderwijs (en het godsdienstonderwijs) daarmee? Wanneer je voor de klas staat als leraar is het onmisbaar om te beseffen wat er allemaal gebeurt in het hoofd van een puberjongen. Jongens hebben nog steeds dezelfde viervoudige drang die hen tot ontwikkeling drijft: actiedrang, lawaaidrang, geldingsdrang en exploratiedrang. In deze workshop krijg je een aantal praktijkgerichte tips om als leraar ook de jongens bij de les te houden. Getest in de praktijk van alledag.