Bigband in de spotlights

16 februari 2017

> Klik hier voor foto's door: Edwin Goed (masterclass) | Niels de Roo (Voorjaarsconcert) | Kees Smits (Hoge Nood)

TEKST | Erik Korterink en Kees Smits (kunstcoördinator)
De Greijdanus Bigband heeft drie belangrijke happenings beleefd: een masterclass, het Voorjaarsconcert en het scholierenfestival Hoge Nood. De middelste werd samen met het Greijdanus Schoolkoor gebracht in de gerenoveerde Koningskerk te Zwolle.
Het vele, intensieve oefenen mocht nu worden gepresenteerd. Met meer passie dan ooit!

Masterclass
Leerlingen uit bigbands in en om Zwolle konden zich voor zaterdag 28 januari aanmelden voor een workshop funk van Joseph Bowie, in Hedon. Daarop reageerden, behalve de Greijdanus Bigband, ook de bands van het Carmel College Salland, het Meander College en de Van der Capellen Scholengemeenschap. Bowie is een Amerikaanse jazz-trombonist, multi-instrumentalist en zanger. Dan heb je dus wat in huis!
Erik Korterink, leider van de Greijdanusband: “De deelnemende leerlingen hebben enorm genoten en veel geleerd. Alles ging vanuit improvisatie en daarbij is het auditieve aspect heel belangrijk en dat was een goede training voor de leerlingen. Bowie speelde gewoon iets voor en dan moesten zij het naspelen. Hij vindt ritme de basis van alles; veel stond dan ook in het teken van ritme. Bowie bedacht alles ter plekke en leerde de leerlingen dat aan. Hij vraagt veel van deze jonge mensen, maar doet dat echt op een super enthousiaste manier waardoor leerlingen echt los durven komen.
Een bijzonder moment was dat Noa, zangeres van Greijdanus, moest improviseren met haar stem. Dat was eerst heel spannend voor haar, maar uiteindelijk deed ze het echt super goed.”
Erik: “De meerwaarde van zo’n happening is de samenwerking tussen verschillende scholen: hoe makkelijk onze leerlingen connectie maken met leerlingen van andere scholen. Muziek verbindt!”
Het initiatief hiertoe werd genomen vanuit JazzArt Orchestra, in samenwerking met muziekdocenten van de Zwolse scholen: Albert Dam, Hans Doeleman, Jaap de Jong en Erik Korterink.

Voorjaarsconcert
Dit concert van afgelopen vrijdagavond was op vijf punten bijzonder. Zover ik weet is dit het eerste concert dat (naast Greijdanus in Concert in het najaar) door Schoolkoor en Bigband in het ‘voorjaar’ wordt gegeven. Het vroor dan wel zachtjes, maar in de fraaie Koningskerk kon ieder zich warmen en laven aan sprankelende, verstilde en swingende klanken. Dit kerkgebouw heeft zeer bijdetijdse licht-, beeld- en geluidvoorzieningen. En daarvan werd gretig gebruik gemaakt, bijvoorbeeld via een schitterende ppt-presentatie (collega Alex van Winkoop).

Wat meteen opviel was de presentatie door het duo Nineke Wilts en Timon Keegstra. Een vondst, waarvan gezegd wordt dat die vaker zal worden toegepast. Beide leerlingen, ook koorleden, praatten het programma op een vlotte, plezierige manier aan elkaar. Het voorziet voor het publiek in een behoefte om iets te vernemen over de gespeelde muziek én – via korte interviews – over de muzikanten.

Het Greijdanus Schoolkoor (verrassing: het was uitgebreid met een tiental brugklasleerlingen) bracht onder leiding van Herman Weelink in twee blokjes een aantal nummers zoals Oceans van Hillsong en het sprankelende Siyahamba, een African Zulu song. Het He has done marvelous en het na zijn dood veelvuldig te beluisteren Hallelujah van Lennard Cohen werden mooi gebracht. Af en toe klonken fraaie koorsolo’s op.
Zelfs op deze avond blijkt dat meerdere versies van het topummer van Cohen het publiek bepaald niet hoeft te vervelen. Een groepje leerlingen uit vwo5 bracht a capella deze andere vertolking. Heel mooi gedaan! De staande ovatie was dan ook dik verdiend.

De Greijdanus Bigband tekende – ook in twee rondes – voor de opening van het concert met Umbrella, Wake me up en een rock ‘n roll medley. Ook spetterden nummers als Marry you en Don’t stop believing. Regelmatig werd het publiek door bandleider Erik Korterink uitgedaagd het ritme mee te klappen en zelfs staande mee te swingen.
Bij vrijwel alle nummers die de Bigband brengt worden de vocals heel verdienstelijk door een drietal meiden verzorgd.
Het viel niet alleen uw verslaggever op hoezeer de Bigband is gegroeid in kwaliteit. Er schuilt veel kracht in de diverse sessies van de band. Dat weet Erik allemaal boven water te krijgen. En daarvan mag het publiek genieten!

Solo’s en kleine ensembles doen het op concerten als deze altijd goed. Maaike de Roo speelde knap op viool een Hongaarse dans van Brahms, terwijl Jennita Borst subtiel Minuet and Dance of the Blessed Spirits van Gluck floot. Een van de hoogtepunten was dat het presentatieduo Timon en Nineke een duet zong: Als rennen geen zin meer heeft van Marco Borsato.
Bert Duijst, de vorige dirigent van het Schoolkoor, zei altijd: “Geef jonge mensen een podium en ze beklimmen het, gaan doen wat ze kunnen.” Dat dit veel oefening kost, kan blijkbaar niet deren, want het baart… kunst!
Aan het begin van het concert begeleidde de Bigband een nummer uit Opwekking: De Heer is hier en aan het eind (met Schoolkoor) Hij is Heer.
Een stralende avond met stralende muzikanten en een stralend publiek. Voor Hem.

Hoge Nood
Dit ooit uit (bezuinigings)nood begonnen scholierenfestival beleefde afgelopen zaterdag z’n 6e editie. Dezelfde bigbands als vertegenwoordigd bij de Masterclass gaven ook hier acte de présence. De aula van gastlocatie Van der Capellen swingde urenlang.
Muziekleraar Jaap de Jong van de Van der Cappellen Scholengemeenschap vertelde dat dit jaarlijkse scholierenfestival voor een bepaalde doelgroep misschien interessanter kan worden door muziek te combineren met moderne media. Misschien in workshops? We gaan het zien.

Christelijke muziek? En passant sprak iemand uw verslaggever aan: zou het niet mooi zijn als je kon merken dat ‘onze’ Bigband van een christelijke school komt?
In een uitgebreid gesprek met Erik kwamen we (en we zijn uiteraard niet de eersten) tot de conclusie dat je, beter dan te spreken van christelijke muziek, het kunt hebben over christenmusici die allerlei muziek maken en ten gehore brengen. Natuurlijk bestaat er een fors repertoire aan opwekkingsliederen. Dat wel.
Wij constateerden dat rondom schoolconcerten en de Grote Avonden leerlingen en docenten vóelen dat ze niet zomaar bij elkaar zijn gezet. Er wordt in de vaak talrijke pauzes over van alles en nog wat gesproken en niet alleen over toneel en muziek.
De uitstraling die bijvoorbeeld het Voorjaarsconcert heeft is er een van saamhorigheid, respect voor ieders talent en volop genieten. Dat kán, zonder persé een openings- en slotgebed.
Dat laat onverlet dat vorig jaar de tekst van het gezamenlijke slotnummer van Hoge Nood op verzoek van Greijdanus om principiële redenen is gewijzigd. Geen enkel probleem leverde dat op met de andere scholen. Dat kan dus ook. En Erik is bezig om van een gospelkoor voor zijn Bigband bepaalde nummers ‘over te nemen’. Dat kan dus ook nog.

Een tekst zoals die jaarlijks ook bij de The Passion wordt gezongen, misschien oorspronkelijk niet zo bedoeld, maar eigenlijk in christelijke zin geduid kan worden:
Stil zal ik zijn / Stil en onzichtbaar / Als de zon in de wolken / Die ieder moment weer verschijnt
Stil zal ik zijn / Maar als je me nodig hebt / Als je me nodig hebt / Zal ik er altijd zijn

(Marco Borsato)



<< terug naar het overzicht