Greijdanus Zwolle aan de slag voor theeplukkers in Noordoost-India

Tekst: Dorieke (De Verre Naasten)
30-10-2014 | In de afgelegen heuvels van Noordoost-India ligt het dorpje Birpara. Hier wonen theeplukkers die voor één euro per dag zwoegen in de hete zon. Het zijn dagloners en zitten morgen misschien zonder werk. Geld voor eten is vaak al een probleem en school voor de kinderen zit er zeker niet in. Daar gaan de leerlingen van vmbo tl/havo 2 van Greijdanus Zwolle, met de Maak Meer Marathon die afgelopen maandag startte, wat aan doen!

De leerlingen gaan met de Maak Meer Marathon geld ophalen voor de bouw van een nieuw (school) gebouw in Birpara. Ze sparen voor een waterput, hekken en een opslagplaats voor gereedschap. Het nieuwe gebouw wordt niet alleen een schoolgebouw, maar functioneert straks ook als kerkgebouw, huiswerkruimte en vergaderruimte. “Thuis hebben de kinderen geen elektriciteit en een bureautje, bovendien moeten ze vaak werken voor hun eten”, vertelt voorlichter Evert van Loenen. Dat hoeft straks niet meer. De kinderen kunnen naar school en huiswerk maken in het gebouw, waardoor ze een betere baan krijgen en meer geld verdienen. “Een heel mooi doel”, vindt leerlinge Hanna, “het is belangrijk dat kinderen naar school kunnen!”

Originele actieplannen
Maandag was de startdag van de Maak Meer Marathon. Als start van de Maak Meer Marathon ontving elke leerling een microkrediet, dat is een kleine lening, van 2 euro. Daarmee starten zij vervolgens een eigen, zelfbedachte onderneming. De meest fantastische ideeën komen voorbij. Zo hebben Janine, Janita en Danique haalden al veel geld op met hun flessenactie. Van dat geld gaan ze speculaaskoeken bakken en verkopen. “We moeten er al 104! Wij gaan voor de hoofdprijs natuurlijk!” roept Janine enthousiast, doelend op de pretparkkaartjes die ze kunnen winnen. Jonna, Emmely en Evelien organiseren ponyritjes voor geld en gaan armbreien: “Breien met je armen in plaats van met stokken.” Meneer Heijboer heeft het goed voor elkaar, Lise en Naomi organiseren namelijk het verjaardagsfeestje van zijn zoontje. “Wij halen zeker 300 euro op! Nee grapje, 150 euro is ook al veel, maar we gaan zeker ons best doen!”, vertellen twee jongens die puddingbroodjes willen verkopen. Zo zijn er nog heel veel gave ideeën met koeken, pepernoten, oppassen en vogelhuisjes.

India, armoede en microkredieten
De startdag van de Maak Marathon stond, vanwege het project, ook volledig in het teken van India en microkredieten. Tijdens deze dag waren er lessen en workshops. Bij de les ‘Hoezo armoede?’ dachten de leerlingen bijvoorbeeld na over armoede en hoe microkredieten werken. Ook maakten ze zelf actiepagina’s voor hun eigen microkrediet. Voorlichter Evert van Loenen gaf een presentatie over India en liet de lastige situatie van de mensen daar zien. De leerlingen leerden veel over het enorme land met wel 20 miljoen christenen! Voor veel mensen daar is het een uitzichtloos bestaan. Het verschil tussen rijk en arm is groot en door corruptie zal dit ook blijven. Als je in een lage arme kaste zit, dan heb je pech want daar blijf je in. Bij de fotoreportage klinkt meermalen uit de klas: “Hee dat bent u!” En dat klopt, want Evert van Loenen is in India geweest. Hij kon daarom goed uitleggen waarom hulp zo hard nodig is.

Workshops over de Indiase cultuur
Tijdens de workshops deden de jongens sporten die in India razend populair zijn. “Leuk, maar wel raar omdat je het helemaal niet kent!” Verder konden de vmbo’ers mooie sleutelhangers maken met kraaltjes en ringetjes. In een ander lokaal werden de meisjes ingewijd in een Indiase traditie: Henna tekenen. “Woh, wat heftig! Vinden ze dat daar mooi?!” vraagt een leerlinge, wijzend naar een voorbeeld met enkels en handen vol fijne bloemetjes en tierelantijntjes: ”echt verschrikkelijk!” Na wat oefenen op papier, kon het echte werk beginnen. Het resultaat mag er wezen: stuk voor stuk mooie en originele tekeningen van bloemetjes, kruisjes en hartjes tot aan graffitiletters: echt super knap gedaan!

Van 28 oktober – 16 november voeren de leerlingen actie. Het doel is om van het startkapitaal (2 euro) minimaal 20 euro te maken! Diegene met het hoogste bedrag, het meest originele idee of de meeste media-aandacht wint een prijs. We wensen de leerlingen heel veel succes en kijken uit naar alle acties!