Het aandeel van… muziek (III)

Samen zingen

Muziek op school
“Wat ik bijzonder aan Bert vind, toen natuurlijk nog meneer Duijst voor mij, is dat hij een veilige, ontspannen sfeer creëerde waarin leerlingen zich durven te geven, waar plezier ontstaat in samen muziek maken. En dat zijn eigenlijk altijd en overal basisvoorwaarden om goed muziek te kunnen maken. Dan kan de muziek tot leven komen, bij jezelf en bij de luisteraar. Dat wist hij te combineren met kwalitatief goede muziek, die tegelijkertijd toegankelijk is voor jonge mensen.” Bert van de Wetering (Bariton en zangcoach)

“Op een dag kwam ik meneer Duijst op de gang tegen. Ik twijfelde toen of ik wel muziek zou kiezen als examenvak. Ik had gehoord dat je dan automatisch op het schoolkoor ging, wat ook nog eens voor schooltijd repeteerde, en daar werd ik nu juist niet zo enthousiast van. Vandaar dat ik meneer Duijst vroeg hoe dat nou zat. Hoe hij precies reageerde weet ik niet meer, maar ik kreeg in elk geval het idee dat ik dat koor wel kon overslaan. Eenmaal met muziek in mijn pakket bleek dat toch wat anders te liggen en zong ik al gauw met veel plezier in het koor. Sterker nog: daar zong ik mijn eerste solo's.” Petra Stoute (Mezzosopraan)

Samen optreden
“De concerten waren het hoogtepunt. Meneer Duijst wist ieders talenten aan elkaar te knopen tot er een mooi geheel ontstond. Bij de concerten ging de hele trukendoos open en dat was bij het repeteren al een feest. Meneer Duijst had daarvoor de goede tools in handen. We hadden veel plezier in het zingen samen, er was een hele fijne sfeer en hij wist uit te dagen zonder ons teveel druk op te leggen.” Daniël Hermán Mosterd (Bariton)

“Bert Duijst had een ontspannen manier van lesgeven, de lessen waren gezellig en je leerde er echt wat. Hij gaf ons podium en de vrijheid om te experimenteren, jezelf te laten zien. Niets was te gek: met een groepje vriendinnen zongen we een scene uit de musical ‘My fair lady’ en deden er een hele act omheen.” Petra Stoute

“Bert heeft zeker een belangrijk aandeel gehad in mijn liefde voor klassieke muziek en zingen. Achteraf kan ik wel zeggen dat daar mijn zingend hart is gaan kloppen. Speciaal waren ook altijd de concerten. Ik herinner me nog goed dat we een bijzonder concert in de Dom in Utrecht hadden. Daar sta je dan als puber te zingen in zo'n immense kathedraal. Geweldig! Ook het afscheidsconcert dat wij als vwo 6 kamerkoor en solisten gaven in de Grote Kerk in Hasselt is een dierbare herinnering.” Bert van de Wetering

“Naast het zingen speelde ik piano en drumde ik. Ik zou zelf nooit aanbieden tijdens een concert te begeleiden op drums of piano. Dat durfde ik niet, maar meneer Duijst kreeg me zover het toch te doen. Tijdens het afscheidsconcert in vwo 6 mocht ik ook improviseren op de piano. De concerten waren heel spannend, maar in de context van de school een unieke belevenis. We deden iets dat we leuk vonden, waar we helemaal voor gingen en zetten samen een mooi product neer. En dat mochten we aan iedereen laten horen en zien..!” Daniël Hermán Mosterd

“Ik herinner me het eerste concert van het schoolkoor in de Michaëlskerk nog goed. De leerlingen zongen voor het eerst samen met het grote orgel. De akoestiek in de kerk zorgde voor een enorme nagalm. Dat is heel anders zingen dan tijdens de repetities in het muzieklokaal.
Wat ik me ook herinner van een concert in de Michaëlskerk is dat Bert als dirigent zo druk stond te zwaaien dat hij door het podium zakte. Vrijwel niemand had het door en hij dirigeerde onverstoorbaar verder.”
Johan Knegt (Adjunct directeur)

Het individu overstijgen
“Als groep hebben we mooie dingen beleefd, dingen die de mogelijkheden van het individu overstijgen. En dat is wat ik nog steeds zo mooi vind aan zingen in een koor. Het schoolkoor heeft me daarin gevormd, heeft het tot iets natuurlijks gemaakt. Pas zeven jaar na mijn examen op het Greijdanus ging ik klassieke zang studeren, maar in de tussentijd ben ik altijd met zingen bezig geweest. Waar ik kwam om te studeren, zocht ik een koor. Zingen in een koor is luisterend zingen. Ook als solo zanger speelt dat een rol, want je zingt nooit volledig solo. Maar zeker in een koor stem je in de kleur van de zang en in het tempo met elkaar af. Het doel is elkaar te versterken en het hoogst haalbare gemeenschappelijke resultaat te behalen.” Daniël Hermán Mosterd

“School is een leergemeenschap en een sociale gemeenschap. Mijn ervaring is dat het schoolkoor daarin echt iets toevoegde aan de vorming van leerlingen. Ze trokken intensief met elkaar op, werkten samen naar reizen en concerten toe. Ze trokken intensief met elkaar op, werkten samen naar reizen en concerten toe. Dat is wat leerlingen zich van school herinneren.” Kars Veling (Directeur Prodemos)

 

 

> Lees hier meer over 'Vrienden van Greijdanus'