Leerling voert sollicitatiegesprek onbevangen

Artikel uit het Nederlands Dagblad van 14 september 2016

Leerlingen zullen in de toekomst steeds vaker sollicitatiegesprekken met docenten bijwonen, verwachten schooldirecteuren. Goed idee, vindt leerling Lotte van Ittersum: ‘Eén sollicitant keek alleen maar naar de adjunct-directeur en niet naar ons.’

Leerlingen betrekken bij het werven van docenten vindt 57 procent van de directies van scholen voor voortgezet onderwijs een goed plan, blijkt uit een onderzoek van DUO, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Aan het onderzoek deden 251 directeuren van middelbare scholen mee.

Op het Greijdanus College in Zwolle worden leerlingen al vier jaar betrokken bij sollicitatierondes van medewerkers. Volgens Martin Jan de Jong, voorzitter van het college van bestuur, moeten leerlingen een bepalende plek hebben op school en eigen verantwoordelijkheid durven nemen. ‘Nieuwe collega’s zijn niet alleen collega’s, maar gaan voortdurend met leerlingen om. We laten leerlingen daarom meebeslissen. Je ziet dat ze die verantwoordelijkheid serieus nemen.’

De Jong vindt het prettig dat leerlingen doorgaans wat onbevangener te werk gaan. ‘Ze laten wat meer hun buik spreken in hun oordelen. Het is voor hen ongecompliceerder om iets van een gesprek te vinden.’
als een klas niet rustig wordt

Lotte van Ittersum (16) zit in havo 5 van het Greijdanus College. Zij zat samen met een klasgenoot bij sollicitatiegesprekken voor een nieuwe docent Nederlands.

Dat beviel haar goed. ‘Ik heb bijvoorbeeld gevraagd wat ze zouden doen als de klas niet rustig wordt en hoe ze de les leuk zouden maken.’ De leerlingen hadden het gesprek samen met hun mentor voorbereid. ‘We kregen ook alvast de cv’s te zien. Bij de één bestond het uit drie regeltjes, alsof het de avond ervoor in elkaar geflanst was. Een ander had ook zijn hobby’s erbij gezet. Dat zag er heel netjes uit.’

Potentiële docenten moeten leerlingen helpen, goed kunnen uitleggen, betrokkenheid tonen en enthousiast zijn, vindt Van Ittersum. Toen uiteindelijk een besluit genomen moest worden, bleek dat de twee leerlingen een andere voorkeur hadden dan de adjunct-directeur. ‘Degene die ons beter leek, is toen gekozen. De andere sollicitant keek alleen maar naar de adjunct-directeur en niet naar ons. De docent die is aangenomen, had aandacht voor ons, vroeg ons dingen en was enthousiast.’ 

 

Lees hier het hele artikel.